سر سفره ای بزرگ شدم که همیشه مهمان داشت

گفتم: کار خیر
گفت: ماهیگیری یاد بدهیم. ماهی را یک بار نوش جان می کنند و بعد تمام می شود.
پرسیدم: باید پول خرج کرد؟
پاسخ داد: هر کسی به اندازه توانش قدرت این کار را دارد. گاهی با یک راهنمایی کوچک می توان راه رستگاری را پیش پای انسانها هموار کرد.
سوال کردم: ناراحت نیستی فرزند پسر نداری؟
جواب داد: خیلی خوشحالم که دختر دارم. دامادهای من پسران من هستند.
برای خیلی ها عدد 13 شگون ندارد. اما برای این مرد خیر و نیکوکار، عدد 13 بسیار شیرین و دلچسب است. عظیم جساس زاده یکی از خیرین مدرسه ساز کشور است. ساعاتی پس از آن که من با او به گفت و گو نشستم، همراه با 12 عضو دیگر خانواده اش که همان دامادها و دختران و نوه هایش باشند راهی خانه خدا شد.پیش از آنکه روانه فرودگاه بشود دوباره پرسیدم و جواب گرفتم:
* از پدر و مادرتان بگویید.
** مادرم همیشه از حلال و حرام با ما حرف می زد. پدرم همیشه دوست داشت اگر یک لقمه نان درمی آورد؛ خانواده و رفقا از آن سفره بهره مند باشند. همیشه یک نفر غیر از اعضای خانواده ما سر سفره پدرمان حاضر بود.
* اثر کار خیر در زندگی شما؟
** بیش از آن اندازه که کسی بتواند فکرش را بکند از کار خیر بهره برده ام.
* گاهی یک توصیه در زندگی ماندگار می شود.
** یک بار همسرم به من گفت که هرگز پول زور و نادرست را به خانه ما نیاور.هر چه برای خود می خواهی برای خواهر و برادر و دیگر اعضای خانواده ات هم بخواه.
* و مهم ترین توصیه شما به فرزندانتان؟
** همیشه مهمان نواز باشند و مهمان را گرامی بدارند.
امروز جمعی از دانش آموزان در شهر دزفول در مدرسه ای تحصیل می کنند که این مرد نیکوکار پایه آن را بنیان نهاد.

Published in: on سپتامبر 5, 2010 at 1:41 ب.ظ.  Comments (4)  

The URI to TrackBack this entry is: https://safarezendegi.wordpress.com/2010/09/05/mehman/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 دیدگاهبیان دیدگاه

  1. اول سلام.آمدم وخواندم اين پست زيبا ترين وبه جاترين جمله ي هر زن به هر مردي را با خود داشت «هرگز پول نادرست به خانه مان نياور»و زيبا ترين جمله ي هر انسان به انساني ديگر»مهمان نواز باش»

  2. بدون شک، از نان حلال چنان پدر و مادری، چنین فرزندی به وجود میآیند و امیدواریم که به برکت پول حلالی که این خیر گرامی به فرزندانشان میدهند، آنها نیز دنباله رو راه پر برکت پدر باشند.

  3. خداوند شما و این خیر مدرسه ساز را توفیق دهد.

  4. همكار محترم جناب آقاي ديزجي سلام ، اول طلب بخشش دارم از كوتاهي در پاسخ به ايميل هاي زيباي شما واميدوارم هميشه ايام پويا و موفق باشيد .
    عمويي داشتم كه به رحمت خدا رفت اما هميشه مي گفت : مبادا تنها به خانه ببريد ، همه بخورند اما تنها در محضر خدا جواب بدهيد .در اين دنيا هم هرچه داريد از دست بدهيد و در آن دنيا هم تك و تنها جوابگو باشيد .
    اين جمله را از كوچكي مي شنيدم اما معناي آن را نمي فهميدم ،
    حالا كه سالهاي زيادي از آن زمان گذشته مي فهمم و من هم اين جمله را به ديگران ياد آور مي شوم.
    حالا فهميدم منظور عمويم خوردن لقمه ي حلال بود تا با اين لقمه هاي حلال فرزندان ما رشد كنند و اسباب خير در جامعه شوند . مطمئن هستم آن مرد خير مدرسه ساز هم جز به لقمه حلال فكر نكرده است .
    شادكام و پيروز باشيد


پاسخی بگذارید

