نوجوانی که اسرار فشار قبر را در نمایشگاه قرآن جست و جو می کرد

گفت: از من هم چند سوال بپرسید. دوست دارم بدانم اطلاعات قرآنی من در چه حدی است.

بین 10 تا 15 معمای قرآنی شیرین و جالب را از او سوال کردم. پاسخ هر کدام را هم که نمی دانست با چند راهنمایی در اختیارش گذاشتم.

دوباره پرسید: اگر بخواهم بیشتر بدانم باید…

گفتم: مطالعه کن و کتاب بخوان.

نگاهی به یادداشت ها و دست نوشته های من بر روی میز کرد و دوباره گفت: من کتاب هایی را دوست دارم که در باره فشارقبر، عذاب خداوند، رازهای جهنم و چیزهایی مثل این باشد. من دنبال این جور کتاب ها هستم.

شنیدن چنین حرف هایی از یک دختر نوجوان 16 یا 17 ساله برایم بسیار شگفت انگیز بود. بچه های هم سن و سالش بسیار شاداب و بانشاط بودند و شعف و شادمانی را جست و جو می کردند اما این دختر….

گفتم: آنهایی که چند برابر شما عمر کرده اند و خطاهایشان به مراتب بیشتر از شما هست، به رحمت و فضل و بخشش پروردگار مهربان امیدوارند، اما شما در این سن دنبال عذاب قبر و جهنم و چیزهایی از این دست می گردی. برو آن کتاب هایی رابخوان که از رحمت پروردگار و بخشش او به نیکی یاد کرده است. حکایت آنانی را جست و جو کن که با کوله باری از خطا، مغفرت مهربان ترین بخشنده  را خواستار شدند و مشمول رحمت واسعه اش قرار گرفتند. جوشن کبیر را بخوان تا بدانی خدای کریم صاحب چه صفات بی همتایی است. همه ی ما باید از درگاه احدیت استغفار کنیم و هر لحظه تقاضامند بخشش او باشیم، اما بدون امید به رحمتش کارمان تمام است. باید میان خوف و رجا در حرکت باشیم. ناامیدی از رحمت خدا بالاترین خطاست. برو و از این پس کتاب هایی را بخوان که از فضل خدا سخن می گوید.

آری او رفت، در حالی که نه نامش را سوال کردم و نه چهره اش را به خاطر دارم. اما سوالم اینجاست که کلام کدام معلم و مربی یا سخنان کدامین راهنما او را در عنفوان جوانی بدین مسیر رهنمون ساخته است؟ کاش بیاموزیم که بندگانش را به رحمتش امیدوار سازیم نه این که آنان را چنان از حضرتش بترسانیم که از مسیر کریمانه اش خارج شوند.

خرسندم و سپاس گزار آن یگانه قادر مهربانم که به من توفیق داد تا در نمایشگاه قرآن کریم، همواره از لطف بی پایانش با کودکان و نوجوانان بازدیدکننده و خانواده هایشان سخن بگویم. براستی که چه دلنشین است جوشن کبیر.همان دعایی که هزار نام و صفت بی نظیر از پروردگارمان را یادآوری می کند.

Published in: on اوت 14, 2010 at 9:01 ق.ظ.  Comments (9)  

The URI to TrackBack this entry is: https://safarezendegi.wordpress.com/2010/08/14/quran-asrar17/trackback/

RSS feed for comments on this post.

9 دیدگاهبیان دیدگاه

  1. اين از بي هنري مبلغان ما هست كه وقتي نميتوانند خدا را عاشقانه به مردم معرفي كنند از ابزار ترس استفاده ميكنند

    خوف و رجا درست است كه دوبال اعتقادي براي پرواز به سوي خداوند است اما نكته در ان است كه بايد خوف از اعمال خود داشته و رجا به فضل و كرم و مهرباني خدا

    وگرنه خدايي كه هر سوره اي را كه شروع كرده با رحمن و رحيم شروع كرده كه خداي ترسناكي نيست او مهربان است و دل نشين

    او خودش گفته الله جميل

    مگر ميشود يك چيز جميل و زيبا ترسناك باشد

    عمل ما و اتكا به عمل ناقص ماست كه باعث خوف است نه خود خدا

  2. خوشحالم که آن نوجوان این سوالات را از فردی پرسید که خود آگاه بود و خداوند را با تمام زیبایی هایش و بی همتایی هایش شناخته بود و امیدوارم که هرگاه هرکسی داشت به مسیر چنین سوالاتی متمایل می شد راهنمایی هایش را از چنین فردی که آفریدگار را به همان زیبایی و بی همتایی که هست تعریف می کند ، برخورد کند.

  3. به قول حضرت حافظ:
    لطف خدا بیشتر از جرم ماست …

  4. درود بر شما استاد ارجمند و دوست عزیز
    حیفم میاد که این مطلبو چند روز دیر خوندمش، وگرنه در شماره 23 مجله علم و فرهنگ که مطالبش حول محور ماه مبارک رمضانه چاپش میکردم که خواننده های نابینای نشریه ما هم لذتشو میبردند.
    موفق باشید

  5. اول سلام.نمي دونم چي بگم.
    اي كاش بيشتر ازاو پرس وجو مي كرديد.

  6. لطف الهی بکند کار خویش مژده رحمت برساند سروش
    لطف خدا بیشتر از جرم ماست نکته سربسته چه دانی خموش…

  7. طاعات و عباداتتان قبول درگاه حق . خدا مهربان تر از آن است که در تصور ما می گنجد اما متاسفانه ….

  8. سلام ْفرين! چه زيبا جواب داديد… كاش خيلي از مبلغين ما مثل شما بودند… هر مراسم و روضه خواني كه مي روي مي گويند … تو را ميسوزاندف تو را در چاه جهنم مي اندازندف تو را 1000 سال زنداني مي كنند، انگار خداوند مهربان تمام هدفش عذاب انسان هاسست.افرين بر شما افرين

  9. با عرض سلام، فقط می توانم بگویم که من هم در قلب دعای جوشن کبیر قرار دارم. (اسم کوچک من جابر)


پاسخی بگذارید

