دانشگاه تعطیل است، حالا برای کسب دانش بحث می کنیم!

نوشته بود:» شهیدی در بیست روایت»

همه را خواندم. دکتر احمد تمیم داری استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی از استاد فرزانه و گرانقدر، مرحوم دکترسید جعفر شهیدی یاد کرده بود.

در هر خاطره نکته ها و پندها نهفته بود. خاطره پانزدهم چنین بود:

روايت بسته شدن دانشگاه

انقلاب فرهنگي

استاد به کلاس آمد، فرمود؛ دانشگاه تعطيل است اکنون مي توانيم به دقت درس بخوانيم، حالا واقعاً وقت درس خواندن است، زيرا در بند مقررات نيستيم، نه شما براي نمره درس مي خوانيد و نه من براي حق التدريس درس مي دهم. اکنون فقط براي کسب دانش بحث مي کنيم.

همین چند خط، خاطره ای را در ذهنم زنده کرد. ماجرا چنین بود:

یک قلم و چند ورق کاغذ دستش بود که آمد و گفت: استاد دانشکده مان گفته باید یک مصاحبه انجام بدهید و برایم بیاورید. من هم می خواهم با همسرم در باره شغل و حرفه اش مصاحبه کنم. در طراحی سوالات به من کمک می کنید؟

گفتم: چرا که نه. شما ابتدا هر سوالی را که به ذهنتان می رسد طرح کنید، بعد من کمکتان می کنم تا سوالات بیشتری بنویسید.

آمد و من هم از تجربه ی اندکم هر چه می دانستم در اختیارش گذاشتم. حدود چند صفحه سوال نوشت و رفت.

دو روز بعد آمد و سوال دیگری مطرح کرد. پرسیدم: نتیجه مصاحبه چه شد؟ خندید و گفت: استادمان از سوالات خوشش آمد. قرار شد با همین سوالات با همسرم گفت و گو کنم.

گفتم: به این سوالات اکتفا نکن. هنر آن است که بتوانی از میان جواب های مصاحبه شونده، سوالات تازه تری استخراج کنی و یک مصاحبه جذاب و پر کشش و صد البته خواندنی تحویل بدهید. حالا سوال دوم شما چیست؟

یک سوال آماری پرسید. احساس کردم شخص دیگری که هر دو او را می شناختیم بهتر می تواند جواب بدهد. بنابراین او را معرفی کردم. اما در جوابم گفت: ترجیح می دهم سراغش نروم. یک بار که از او سوال کردم خیلی حرف پول را پیش کشید. یک بار هم که قرار بود چند ساعت در خصوص یک موضوعی به من نکاتی را بیاموزد، مرتب ساعتش را نگاه می کرد که مثلا» وقت رو به پایان است و من فقط برای شما فلان مدت زمان گذاشتم و شما هم این مقدار پرداخت می کنید. بنابراین دیگر…

بالاخره دوست دیگری را که در همان حوزه و رشته تحصیل کرده بود، به او معرفی کردم و گره از کارش باز شد.

راستی که چقدر تفاوت است میان این دوتفکر.

یکی که سرشارازعلم و دانش است چنان رفتار می کند و دیگری که فقط اندکی می داند برخوردی متفاوت دارد.

کاش می دانستیم و باور داشتیم که تمام آنچه را که می دانیم چنان اندک است که هیچ جایی برای غرور و نخوت باقی نمی گذارد.

Published in: on اوت 2, 2010 at 2:54 ب.ظ.  Comments (9)  

The URI to TrackBack this entry is: https://safarezendegi.wordpress.com/2010/08/02/dr-shahidi-daneshgah/trackback/

RSS feed for comments on this post.

9 دیدگاهبیان دیدگاه

  1. عالی بود

  2. زحمت کشیدید خوب بود.

  3. مطلب شما این نکته را به یاد آدم میآورد که: درخت، هر چه پربارتر و پرثمرتر باشد، شاخه هایش به زمین نزدیکتر میشوند.
    موفق باشید.

  4. به نام خدا
    افتادگی آموز اگر طالب فیضی
    هرگز نخورد آب زمینی که بلند است
    …..
    نکته ای گر چه نه چندان در ارتباط محض با این مقوله ولیکن کاملاً بی ارتباط هم نه و آن این است و جُز این نیست که هر چه در اختفاء رذائل اخلاقی خویش بکوشیم، نقش بر آب همی زدیم و از آن ظریفتر هر چه از سر فروتنی در اختفاء فضائل اخلاقی خویش مراقبت داشته باشیم، اعمال و نیّات خیرمان باز خوردی دنیوی برایمان دارد و آنجا که می بایست، خداوند عزّ و جلّ نقاب از چهره صالحین وا می گیرد.

    در پایان:
    درگفتن عیب دگران، بسته زبان باش
    با خوبی خود عیب نمای دگران باش

  5. دوست عزیز اقای دیزجی با سلام وتبریک اعیاد شعبانیه از اینکه مارا با وبلاگ اشنا کردید ووقت گذاشتید ووبگاه (امید )راامید گاه ما ساختید تشکر می نمایم امید است همچنان دستم بگرفت وپابه پا برد یاری رسان واصلاح گر کار باشید .با تشکر تقدیری

  6. عالی و آموزنده بود. این مطالب باعث می شود که گاه گاهی نگاهی گذرا به برخورد و رفاتارمان داشته باشیم و …

  7. وای که چقدر دنیای آدما متفاوته . درخت هر چقدر بیشتر بار بیاره سرشو پایینتر می اندازه . هر چقدر بیشتر بخونیم باورمون می شه که علممون خیلی کمه . اما برعکس هر چقدر کمتر بدونیم خودخواهتریم .
    خیلی زیبا بود خدا رحمت کنه دکتر شهیدی و تمام اونهایی که با کوله باری از علم ومعرفت از پیشمون رفتند.

  8. روز خبرنگار مبارک

  9. سلام بزرگوار.با كمي تاخير روزتان مبارك.خبرنگاري يعني امانت دار چشم وگوش وقلم بودن.به ما هم سر بزنيد


پاسخی بگذارید

