گربه سیاه، زغالدانی، سیاهی شب؛ حالا عکاس هستی

گاهی اوقات یک کتاب، یک گزارش مطبوعاتی یا یک مصاحبه را به انتها می رسانی و دست آخر چند جمله یا چند کلام و عبارت، بیشتر در ذهن نمی ماند. من معتقدم اگر از این قبیل نوشته ها، تنها یک جمله هم در ذهن بنشیند و تجربه ای برای انسان به دنبال داشته باشد، نویسنده موفق عمل کرده است.

چند مصاحبه با «کامران عدل»، هنرمند عکاس را می خواندم. از میان همه ی سوال ها و جواب ها تنها چند جمله را برای خودم نوشتم تا کمی بیشتر در باره هر کدام فکر کنم:

  • اگر بتوانی از یک گربه سیاه، در یک زغالدانی و در سیاهی شب عکاسی کنی، عکاس هستی.
  • عکاسی نه هنر است نه حرفه. عکاسی احساس است. اگر عکاس نباشی این را نمی فهمی. باید عکاس باشی تا بتوانی ساعت ها منتظر یک لحظه بایستی. لحظه ای که اگر از دستش بدهی دیگر ول معطلی.
  • من می گویم وقتی در یک حادثه همه سرهایشان را می دزدند زمان این است که عکاس سرش را بلند کند و دوربینش را به سمت اتفاقی که به سمتش می آید تنظیم کند.
  • «می‌گفتند بچه برو درس بخوان دکتر شو، مهندس شو، آدم شو.

من؟!

من نه درس خواندم، نه آدم شدم… عکاس شدم  و زندگی کردم.»

از چند گفت و گو همین چند جمله برای ساعاتی اندیشیدن بس.

منبع: روزنامه تهران امروز22 دی 1388 صفحه 11 و www.akkasee.com

Published in: on ژانویه 13, 2010 at 8:49 ق.ظ.  Comments (10)  

The URI to TrackBack this entry is: https://safarezendegi.wordpress.com/2010/01/13/akassi-kamran-adl/trackback/

RSS feed for comments on this post.

10 دیدگاهبیان دیدگاه

  1. کوتاه و آموزنده بود
    مرسی

  2. salam
    matne jalebi bud az kasi ke motefavet fekr mikarde v dar karesh movafagh bude…age bekhay mese baghi bashi roghabaye ziadi dari…

  3. سلام
    واقعا هنر عکاسی هنر زیبایی است من خودم چند واحد عکاسی گذراندم .آن روزها اینقدر به اهمیت این واحد درسی فکر نمی کردم شاید بچگی و خامی .نمی دانم بیشتر به خاطر رشته مان عکاسی معماری می کردیم و کمتر به دنبال ثبت لحظه ها بودیم . اما جزوه ها و فیلمها و اسلایدهایی که می دیدیم هر کدام حرفها داشت .

  4. من عکس نمیتونم بگیرم ولی عکاسها رو دوست دارم!!!
    چون من یه نابینا هستم.

  5. عکاسی یه نوع خلاقیت مجدده . از دریچه دوربین فرصت خلاق دوباره پیرامونت رو پیدا می کنی و همه چیز را منطبق با نظم دلخواه خودت به تصویر می کشی

  6. سلام
    به نظر من مهم نيست دنبال چه كار و چه رشته اي هستي . مهم اينه كه در اون رشته مثبت ، مفيد بوده و سعي كني اول باشي.

  7. سلام امروز اولین بارم بود که وارد وبلاگ شما شدم. مشخصه که انسان خوش ذوقی هستید. واقعاً مطلب جالبی بود. لذت بردم. انشا الله از این به بعد هم توفیق داشته باشم به وبلاگتون سر بزنم. ممنون.

  8. سلام چرا وقتی وارد لینک تإیید اشتراک میشیم فیلتر شده. میخوام پستهای جدید رو بهم خبر بدید.

  9. واقعا همین طوره عکاسی انگیزه میخواد
    من در چند واحدی که در دانشگاه داشتم عکاسی
    رو تجربه کردم مخصوصا سلف پرترره خیلی خوب بود
    انطباق احساس با موضوع واقعا کار سختیه که باید
    عکاس باشی تا بتونی این کار رو به نحو احسن انجام بدهی
    مثل نقاشی و طراحی

  10. من هم با این عکاس احساساتی مان کاملاً موافقم. برای موفق شدن نیازی نیست که حتماً دکتر بشیم یا مهندس. مهم اینه که در هر شغل و حرفه ای که هستیم بهترین باشیم.
    من تا به حال احساس عکاسی را تجربه نکردم ولی عکس های بسیار زیبایی که یک عکاس احساساتی تصویر برداری کرده را بارها و بارها دیده ام.


پاسخی بگذارید

