درسي مثبت از سيلي منفي معلم مدرسه

6661يكي از آن روزهايي كه صفحه » تجربه هاي سبز» را براي نشريه رشد آموزش ابتدايي می نوشتم ، براي گفت و گو با رعنا بهنيا كه در آن ايام معلم پايه اول دبستان شهيد باكري ناحيه 4 تبريز بود، راهي آن شهر شدم.تجربه هايش را در قالب يك گفت و گو در نشريه منعكس كردم كه بعد از آن هم اين مصاحبه همراه با چند مصاحبه ديگر در یکی ازكتاب هایم يعنی » لبخندهاي آموزگارم» توسط انتشارات مدرسه چاپ شد.

    يادم هست وقتي از اين معلم باتجربه خواستم تا خاطره اي از معلم دوران دبستانش برايم تعريف كند، چنين گفت:

كلاس دوم دبستان كه بودم، يك بار معلم مشغول حل مسئله اي روي تخته بود.من آن را زودتر از بقيه بچه ها حل كردم و به دانش آموز كناری خودم گفتم كه به آن نگاه كند. در همان لحظه، معلم به كنارم آمد و يك سيلي محكم به صورتم زد. با اين كه اسمش را خوب به خاطر دارم، نامي از او نمي برم. بعد از زدن سيلي به من گفت: «چرا مي خندي؟» در واقع، او بدون دليل يك سيلي به من زد كه حقم نبود. رفتار منفي او با من، سبب شد تا هيچ وقت مثل آن معلم، زود در مورد عملكرد بچه ها قضاوت نكنم.

Published in: on ژانویه 2, 2010 at 8:47 ق.ظ.  Comments (8)  

The URI to TrackBack this entry is: https://safarezendegi.wordpress.com/2010/01/02/raftar-moalem/trackback/

RSS feed for comments on this post.

8 دیدگاهبیان دیدگاه

  1. خاطره جالبي بود اما وقتي كه تا پايان آنرا خواندم از رفتار آن معلم كه زود قضاوت كرده بود بسيار تعجب كردم و من نيز سعي مي كنم كه هرگز مثل آن معلم درمورد عملكرد ديگران زود قضاوت نكنم.

  2. خوب همیشه باید نیمه پر لیوان رو دید . این سیلی با اینکه ناحق بوده ولی درس بزرگی به این معلم ارزشمند داده . خیلی خوبه که آدم از وقایع نتایج خوب بگیره.

  3. با شرمندگی میخوام بگم که به نظر من، خود خاطره یه داستان معمولی و تکراری بود که در خیلی از موارد و قضاوتها ممکنه پیش بیاد! کما اینکه خود ماها هم از این سیلیها زیاد خوردیم و از این ضررها زیاد دیدیم, ولی مهمتر از خوردن اون سیلی، تأثیریه که میتونه در ذهن افراد بذاره و واسطه ای بشه که ما در قضاوتهامون دقت بیشتری داشته باشیم.
    موفق باشید.

  4. فقط در يك كلمه مي تونم بگم «عجب!»

  5. به هر حال ما انقدر سیلی ها خوردیم که
    الیته خودم رو میگم که آدم شدم ولی درس اصلی این
    است که انسان باید تمام تهدیدهارا به فرصت تبدیل نمایدو یا از کنار بدیها به خوبی ها برسد . و به قول لقمان حکیم :
    ادب از که آموختی از بی ادبان

  6. با سلام
    خدا را شكر كه ما ايرانيان ضرب المثل هايي خوبي داريم مثل به در ميگن تا ديوار بشنوه.!!!فقط اين سئوال باقي ميمونه كه اونهايي كه ضرر ميكنن تكليف شون چيست؟ آه اي ايران دلم مي خواست . . .

  7. با سلام،
    فقط می توانم بگویم که من تا به حال از معلمم از این گونه سیلی ها نخوردم و تجربه ای نیز ندارم. ولی دو بار به ناحق سیلی خورده ام.

  8. matalebe ghashangi gozashti


پاسخی بگذارید

