از يك كتاب چند برابرشركت افست ياد گرفتم

همايون صنعتي زاده / موسس شركت افستنام همايون صنعتي زاده به عنوان بنيانگذار واولين مدير عامل شركت سهامي افست در تاريخ كشورمان جاودانه شده است.آن روزها كه قرار بود بخشي از تاريخ شركت افست را تدوين كنم، مصاحبه با مديران عامل اين موسسه معظم قسمتي از برنامه ام بود.براي ملاقات با او همراه با يك تيم 10 نفري راهي كرمان شديم و در خانه ي اين مرد بزرگ عرصه فرهنگ و صنعت به گپ و گفت پرداختيم.بخش قابل توجهي از اين گفت و گو به تاريخ شركت افست برمي گشت.اما در لابلاي اين صحبت ها، او به نكته هايي اشاره كرد كه فراتر ازبرنامه هاي يك شركت بود. از نگاه من در كلام اين مرد دستاوردهايي نهفته بود كه امروز هم مي تواند چراغ راه بسياري از مديران موفق كشور باشد.بخشي از اين پرسش و پاسخ را تقديم شما مي كنم.

+ خيلی ها می خواهند کاری انجام بدهند؛ امّا فقط يکی می‌تواند افست باشد. دليل چيست؟

++ نيّت مهم است. اگر نيّت شما خير و صادقانه باشد، کار هم درست می‌شود. وقتی افست راه افتاد، به من ايراد می‌گرفتند که اگر افست خوب است، چرا خودتان هيچ سهمی برنمی‌داريد؟ من با اين نظر که مدير يک دستگاه اقتصادی خودش در آن مجموعه شريک باشد، مخالف هستم. در حالی که خيلی‌ها می‌گويند بايد مدير را از کادر داخلی انتخاب کنند. اين روش به نظر من غلط است. هر دستگاه اقتصادی دو نوع منفعت دارد: يک منفعت فوری و يك منفعت درازمدت. اگر من در افست شريک بودم، دنبال منافع فوری خودم می‌رفتم و هيچ‌وقت به فکر خرج کردن برای آموزش نبودم.

+ شما در اين کار، از چه چيز يا چه جايي الگو گرفته بوديد؟

++ من از هيچ جا الگو نگرفتم. فقط اين را می‌دانستم که بايد به کارگر رسيد، دستگاه های اداری را کوچک کرد و دوتا دفتر هم نداشت.

+ آن زمان که شما صنعت چاپ را وارد ايران کرديد، خودش نوعي فن‌آوري بود. چرا آن زمان مثل امروز مشکل فن‌آوري نداشتيد؟

++ هرکاری که انجام می‌دهيد، مشکلی را حل می‌کند و يک مشکل جديد به‌وجود می‌آورد. وقتی کاری انجام می‌دهيد، ممکن است اشتباه هم داشته باشيد. اگر می‌خواهيد غلط ننويسيد، اصلاٌ نبايد ديکته بنويسيد. اگر ديکته بنويسيد، ممکن است اشتباه هم داشته باشيد. لازم نيست آدم کارهای عجيب و غريبي انجام دهد تا وجودش به درد بخورد. يادم هست يک بار کتابچه‌ای از اداره‌ي اوقاف کرمان آورده بودند که خيلی مندرس بود. قرار بود اين کتاب را بازسازی کنند و طرف حاضر نبود کار را انجام دهد و می‌گفت خيلی وقت‌گير است. من آن‌جا بودم و گفتم مشتری را رد نکنيد. من خودم اين کار را درست می‌کنم. خلاصه شروع کردم و کار را انجام دادم و به اندازه‌ي چند برابر در افست، از اطلاعات آن کتاب نکته ياد گرفتم. من هيچ‌وقت و به هيچ عنوان حقوق نگرفتم. امّا چيزهای زيادی از آن مجموعه آموختم.

Published in: on نوامبر 11, 2009 at 8:17 ق.ظ.  Comments (6)  

The URI to TrackBack this entry is: https://safarezendegi.wordpress.com/2009/11/11/offset-homayoon-sanatizadeh/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 دیدگاهبیان دیدگاه

  1. سلام
    ممنونم از پست قشنگتان . این انسانهای بزرگ همواره افتخار ایران بوده و هستند . ای کاش فضایی بود تا بیشتر بشناسیمشان . ممنونم که انسانهای بزرگ را معرفی می کنید.

  2. سلام
    جالب بود، باز هم نکته جالب دیگری آموختیم.

  3. omidwaram ke morede tavajohe digaran ham gharar begire!!!!!!

  4. جالب بود واقعا ما در جامعه مون آدم های بزرگ و اندیشمند که باعث افتخار و مباهات ما باشند کم نداریم .

  5. سلام دوست من
    مطلب جالبی‌بود.
    واقعا گاهی‌اوقات يادگيری‌و آموختن را نميتوان با هزينه ای مقايسه كرد

  6. نظر خاصی ندارم.


پاسخی بگذارید

