دکتر متخصص که بگوید «مزخرف»، حساب کار دستمان می آید!

دکتر مسعود کیمیاگرنادر اتفاق می افتد افراد تحصیل کرده، متخصص، استاد دانشگاه و کارشناس خبره در یک عرصه علمی، هنگام سخنرانی در سمینار و کنفرانس، از واژگانی استفاده کنند که ممکن است در یک جمع خصوصی یا صمیمانه، آن را بکار ببرند.یک موضوع، یک کالا یا یک فرد باید چقدر بی ارزش،پست و بی اهمیت یا مضر و آسیب رسان به جامعه باشد که یک متخصص باسابقه و دکتر مجرب علم تغذیه برای توصیف مضر بودن آن از واژه» مزخرف» در پیشگاه مخاطبان استفاده نماید.

عصر پنجشنبه اول مرداد 1388، حسینیه ارشاد پذیرای جمع قابل توجهی از بیماران دیابتی و خانواده های آنان بود. من نیز به دعوت پزشک انساندوست و دوست نازنینم یعنی دکتر اسدالله رجب به عنوان مجری جلسه در سالن حضور داشتم.در این مراسم که به بهانه ی یازدهمین سال گرامیداشت یاد و خاطره ی مهندس فاطمه طالقانی در قالب یک سمینار علمی و آموزشی برگزار شد، تعدادی از متخصصان علوم پزشکی، تغذیه و روانپزشکی، از آخرین دستاوردهای دنیا و تازه ترین اخبار مرتبط با دیابت با حاضران صحبت کردند.

در بخشی از برنامه، دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص علم تغذیه ، اطلاعاتی در باره تغذیه صحیح و ارتباط آن با سلامتی را در اختیار حاضران قرار داد. او در لابلای صحبتش ازچند خوراکی و نوشیدنی بسیار مضر برای سلامت همه مردم به ویژه بیماران دیابتی با عنوان» مزخرف» نام برد.البته قبل از بکار بردن این واژه از حاضران عذرخواهی کرد و گفت: این خوراکی ها آنقدر برای سلامتی انسان مضراست که من ناچارم از این واژه برای توصیف آنها استفاده کنم.

وی سپس از نوشابه، کالباس، سوسیس و چیپس به عنوان بدترین و مضرترین خوراکی ها نام  برد و از همگان خواست علاوه بر بی توجهی به این خوراکی ها، سایرین را هم نسبت به مضرات این خوردنی ها آگاه سازند. دکتر کیمیاگر به همگان توصیه کرد تا روغن جامد را با هر اسم و عنوانی که دارد از سبد خانوار خود کنار بگذارند و هرگز از این ماده برای پخت و پز در آشپزخانه خود استفاده نکنند.

من سالهاست دکتر کیمیاگر را می شناسم.تا آن جلسه، واژه » مزخرف» را از زبانش نشنیده بودم. لحظه ای که این واژه را بکار برد، احساس کردم چه تنفری از این خوراکی ها دارد. او ناچار بود این کلمه را مورد استفاده قرار بدهد تا به مخاطبانش نهایت بی ارزش بودن این خوردنی ها را از نظر علم تغذیه اثبات کند.او دوستدار سلامتی مردم جامعه خویش است. تا آنجا که من او را می شناسم، این متخصص و استاد ارجمند جامعه علمی کشور، سلامتی و تندرستی یکایک مردم را بر هر چیز دیگری ترجیح می دهد. اگر جز این بود، او می توانست به موضوعات دیگری در بحث خود بپردازد و از کنار این خوراکی های مضر بدون سروصدا و به آرامی بگذرد.

من نیزبه حکم وظیفه، آنچه را در آن برنامه علمی و آموزشی شنیدم و در جریان قرار گرفتم برایتان بازگو کردم.نوشتم چون دوست دارم مخاطبانم و مردم جامعه ام را سالم ببینم.

Published in: on ژوئیه 25, 2009 at 2:58 ب.ظ.  Comments (11)  

The URI to TrackBack this entry is: https://safarezendegi.wordpress.com/2009/07/25/dr-kimiagar-khoraki-mozer/trackback/

RSS feed for comments on this post.

11 دیدگاهبیان دیدگاه

  1. سلام
    ممنونم که سلامتی همه را خواهانید خیلی خوب بود لذت بردم
    ولی نمی دونم چرا معمولا همه اون چیزهایی که مضرند عامه پسند هستند . و هر چیز مفیدی رو فقط خواص دوست دارند.

  2. باید فرهنگ سازی کرد.جامعه زمانی به تعالی می رسد که مردم آگاهانه دست به انتخاب بزنند.وقتی بزرگترها و مسوولان یک جامعه در عمل خواهان سلامتی مردم باشند، بقیه هم پذیرا خواهند بود. وقتی من به عنوان پدر در خانواده ام درست رفتار کنم، به یقین فرزندانم هم همان رویه را در پیش می گیرند.وقتی پدر یک خانواده اهل دخانیات باشد نباید انتظار داشته باشد که فرزندانش به سیگار لب نزنند.

  3. آخه قربون چشات
    دیزجی جان
    تو هم گیر میدی به چه چیزایی
    رئیس جمهور این مملکت تو حرفاش هزار تا گاف داره , مردم دارن سرویس می شن از وضعیت اقتصادی بد
    وضعیت فرهنگی افتضاحه
    فساد و فحشاء موج میزنه تو این تهران
    ……به اسلام و دینمون
    اونوقت تو میچسبی به یک کلمه که یه بدبختی از دهنش در رفته اونم قبلش عذر خواهی کرده
    جان من بعضی وقتا نمیدونم چرا ما اینجوری شدیم
    یا علی

  4. منظور من آگاه ساختن مردم نسبت به اون محصولات بود.اون تولیداتی که مثل سم و زهر مدت دار در بدن افراد عمل می کنه. نوشابه، سوسی، کالباس، چیپس، سیگار و امثال اونه.موردی که شما اشاره کردی اصل ماجرا نبود. البته اون هم نشان از ادب و احترام جناب دکتر داره که در جای خود قابل احترام و ارزشه.

  5. سلام
    من سالها است که دکتر کیمیاگر عزیز را می شناسم ، ابتدا ایشان را از نوشته های طنز در گل آقا شناختم و بهد فهمیدم که ایشان از خادمین جامعه در بخش بهداشت هستند.
    کاش تریبونی بود که آدمی به باسوادی او می توانست به روشنگری بیشتری بپردازد

  6. سلام! من مطمئنم که منظور دکتر کیمیاگر از به کار بردن این واژه، بی احترامی به حضار و مخاطبینش نبود، بلکه به قول شما -آقای دیزجی-، جناب دکتر میخواستند که ما با عمق فاجعه یعنی بد و بی ارزش بودن اون محصولات آشنا بشیم.
    بهتر اینه که به جای حساسیت روی یه کلمه زودگذر، به اصل صحبتهای ایشون فکر کنیم و به توصیه های ایشون عمل کنیم.
    سالم باشید.

  7. سلام به همه
    راستش به نظرم عنوان پست منفی اومد ولی وقتی خوندم متوجه شدم منظور شما چیست .
    با تشکر

  8. دسته آقای دکتر و شما درد نکنه از یاداوری مجددتون مرسی.
    ولی چقدر تبلیغات هست برای این مضرات !!!!!!!!!!!

  9. سلام دیزجی جان مگه دکترها آدم نیستند! بنده خدا حتما دق دلی داشته که اینجور گفته. جون من بی خیال شو بابا

    راستی از اینکه به وبلاگ من سر زدی ممنونم

  10. ممنون از احساس تعهد و مسئولیت شما نسبت به سلامتی مخاطبانتان .

  11. با عرض سلام،
    من هم با نظر آقای دکتر موافقم. ولی بعضی مسائل در مورد تغذیه انسان جای بحث داره. مثلاً فرض کنید ساندویچ رو با دوغ بخوریم. یا به جای روغن جامد از روغن مایع برای پختن پلو استفاده کنیم(از خانمهای خانه دار فرقشو بپرسید). یا برای پر کردن اوقات فراغتمون به جای استفاده از چیپس و تخمه 250تومانی میوه کیلویی 2500 تومان استفاده کنیم و نهایتاً اینکه اگر تمامی کسانی که در این کارخانجات کار می کنند بیکار شوند چه نرخی از بیکاری بر مقوله بیکاری کشورمان اضافه خواهد شد.


پاسخی بگذارید

