ارزش پول ایران در فاصله اسکناس 5 تومانی تا سکه 1000 ریالی

لحظه ای که سکه 1000 ریالی را به من داد، باور کردم که ارزش پول ایران امروز هم در مقایسه با گذشته کاهش یافت.از اتوبوس ریالی که پیاده شدم، یاد آن شبی افتادم که به اتفاق خانواده ام مهمان یکی از بستگان بودیم. آن شب صاحب خانه آلبوم خانوادگی اش را در حضور همسرم و دو فرزندم ورق می زد.ناگهان در وسط آلبوم چند اسکناس قدیمی نمایان شد. اسکناس های 50 و 100 ریالی متعلق به 30 سال پیش که خودم بارها نمونه هایش را به عنوان عیدی از بزرگترهای فامیل گرفته بودم.
پسر بزرگم در باره ا« اسکناس ها سوال کرد و من به او گفتم که در دوران کودکی ما پول ایران آنقدر ارزش داشت که برای واحد های کم ریالی هم اسکناس چاپ می کردند. برایش توضیح دادم که هر وقت دیدی اسکناس های یک کشور را جمع کردند و معادلش سکه ضرب کردند، بدان که ارزش پول آن مملکت پایین آمده است.حتی چاپ اسکناس های درشت تر هم همین معنا را دارد.
دوباره پرسید: یعنی وقتی من بزرگتر می شوم ممکن است…
گفتم: شاید تا آن روز اوضاع بهتر شد. اما یاد آن روزها بخیر که من از پدربزرگ و مادربزرگم اسکناس های تا نخورده 50 و 100 ریالی هدیه می گرفتم.اگر چنین روزهای شگفت انگیزی را در اقتصاد کشورم پیش بینی   می کردم، حداقل چند نمونه اش را یادگاری نگه می داشتم.حداقل تو امروز اسکناس های کهنه 100،200،500،1000،2000،5000 ریالی را برای خودت نگهدار. شاید آن روزی که تو پدر باشی، این اسکناس ها خودش خاطره انگیز بود.

Published in: on مه 24, 2009 at 8:29 ق.ظ.  Comments (6)  

The URI to TrackBack this entry is: https://safarezendegi.wordpress.com/2009/05/24/%d8%a7%d8%b1%d8%b2%d8%b4-%d9%be%d9%88%d9%84-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d9%81%d8%a7%d8%b5%d9%84%d9%87-%d8%a7%d8%b3%da%a9%d9%86%d8%a7%d8%b3-5-%d8%aa%d9%88%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 دیدگاهبیان دیدگاه

  1. روزهای شنبه که راهی مدرسه می‌شدم پدر ۵ سکه‌ی ۱۰ دیناری، مجموعن ده‌شاهی(۵۰ دینار) بمن می‌داد تا برای رفع بلا هر ۱۰ دیناری که به آن سنّاری گفته می‌شد به فقیری دهم که درد و بلا از تنم دور شود.
    بگذریم که درد و بلا از تن من دور نشد و در همان کودکی زخم معده گرفتم که هنوز هم از آن رنج می‌برم که بیماری را دوا ودکتر و رعایت بهداشت غذایی رفع می‌کند نه صدقه.
    ولی پول ایرانی آن زمان ارزشی داشت اما امروز نه.

  2. سلام
    شما مي دانيددر دنياي امروز ما ايراني ها، قيمت كبريت در اول و آخر سال . . . نه نه صبر كنيد قيمت كبريت امروز و فردا چقدر فرق مي كنه ؟؟!!

  3. والا من سنم اون قدر نمي رسه، فقط يادمه كه 5 ريالي سر كوچه مي داديم بقالي بهمون آب نبات مي داد 😀
    اي بابا الان ديگه كم كم 1000 تومني هم بايد بكنن سكه 😉

  4. این داستان سکه و پول جای بحث داره. خیلی هم جای بحث داره. خیلی!

  5. خوبه كه بفهميم ايران عزيزمون قبلا (زمان شاه)كجا بود والان كجاست!!!!!!!!!!

  6. سلام
    افسوس غفلت خود را از عدم نگهداری آن اسکناس ها نخورید. یک سری به خیابان منوچهری تهران بزنید: با قیمتی نازل همه اش قابل خرید است. افسوس خطاهایی را بخوریم و گول هایی که از وعده و وعیدها خوردیم و بلایی سرمان آمد که باز در تاریخ جهان ده ها سال عقب افتادیم! آن هم در دوره ای که اولاً پیشرفت تکنولوژی سرعت پیشرفت دیگران را صعودی کرد و درثانی بیشترین درآمدهای ایران را شاهد بودیم و ثالثاً جوان ترین جمعیت جهان و … افسوس


پاسخی بگذارید

