خاطره بد من از پلیس بی معرفت اتوبان

عکس تزیینی استهنوز چند کیلومتری از تهران فاصله نگرفته بودیم که ترافیک اتوبان کرج شروع شد.بنا به دعوت یکی از دوستان قدیمی، راهی طالقان بودیم.ترافیک آن قدر بود که بارها در بعدازظهر آن پنجشنبه ناچار بودیم مثل بقیه خودروها توقف کامل داشته باشیم. به هر حال از کرج رد شدیم. همسرم پشت فرمان بود و من گهگاه با دوستانم یعنی آقایان محمدعلی آذرپیرا و حیدر فرحناکی در تماس بودم تا بتوانیم به اتفاق هم به سمت طالقان برویم. هنوز هوا تاریک نشده بود که ما هم مثل بقیه رانندگاه، چراغ های اتومبیل مان را روشن کردیم. هنوز 5 کیلومتر تا اول جاده طالقان مانده بود که همراهانمان را پیدا کردیم. پشت سر آنها حرکت می کردیم. یکی دو کیلومتر تا خروجی اتوبان به سمت طالقان مانده بود که چشممان به بنز الگانس پلیس جاده افتاد. در مسیر کندرو به آرامی حرکت می کرد و ما هم در همان مسیر بودیم. هنوز خیلی از پلیس فاصله نگرفته بودیم که به راه افتاد.درست پشت سرمان قرار گرفت و در اندک زمانی به خودرو ما از پشت بلندگو اشاره کرد تا توقف کنیم.اولش باور نمی کردیم که مخاطبش باشیم. من به عقربه سرعت سنج ماشین نگاه کردم. دیدم سرعت ما مجاز است. سبقت غیر مجاز هم نگرفته بودیم. در همین فکر و خیال بودم که پلیس به کنارمان آمد و با اشاره دست از ما خواست تا توقف کنیم.

از ماشین پیاده شدم و به طرف پلیس رفتم. دوستم هم چند متر جلوتر، درست در اول خروجی اتوبان به طرف طالقان ایستاد.افسر پلیس همانطور که در بنز الگانس نشسته بود از من مدارک طلب کرد. با تعجب پرسیدم مگر چه خلافی انجام داده ام.سرعت یا سبقت غیر مجاز که نداشتم. دو نفر سرنشین جلو هم که کمربند بسته بودیم. حالا برای چه…؟

لبخند تلخی زد و گفت: چراغ سمت راست عقب ماشین شما خاموش است. این خلاف است و شما باید جریمه بشوید.حالا مدارک را بدهید.

همانطور که مدارکم را تحویلش می دادم به او گفتم: وقتی آدم خلاف مشخص انجام می دهد تکلیفش روشن است. من تازه چند دقیقه است که چراغ ماشین را روشن کرده ام. جایی هم که توقف نداشته ام تا بدانم یکی از چراغ های عقب ماشینم کار نمی کند. هر دو چراغ ترمزها هم که سالم است. من هم که علم غیب ندارم تا بدانم درست در همین فاصله چراغ سوخته تا آن را بلافاصله عوض کنم. چرا باید بابت چیزی که اصلا» از آن خبر ندارم جریمه بپردازم؟

این بار کمی خودش را روی صندلی بنز الگانس جابجا کرد و گفت: من همین حالا می توانم ماشین شما را متوقف کنم و آن را تا صبح نگهدارم. معیوب بودن یک چراغ هم خودش باعث تصادف می شود. بنابر این شما تخلف کردید و ….

بالاخره برگ جریمه را نوشت و آن را با مدارک ماشین تحویلم داد. بعد هم توصیه کرد فلاشر های ماشین را روشن کن و درست پشت سر اتومبیل همراهت حرکت کن تا به مقصد برسی.

بنز الگانس پلیس که به میان اتوبان رفت، ما هم مسیر طالقان را در پیش گرفتیم.وقتی به مقصد رسیدیم، یکی از دوستانم که آدم باتجربه و دنیا دیده ای هست رو کرد به من و گفت: اگر من به جای آن افسر پلیس بودم، فقط یک تذکر می دادم و می رفتم. شما در این بین مقصر نبودید.آدم که علم غیب ندارد تا بداند چراغ اتومبیلی که تا حالا سالم بوده، همین الآن سوخته و او هم باید بلافاصله آن را تعویض کند.آن پلیس شاید کار قانونی انجام داده باشد و ظاهرا» به وظیفه اش عمل کرده باشد، اما اگر به یک تذکر بسنده می کرد در ذهن شما ماندگارتر بود.

افسوس که بسیاری از ما مردم بلد نیستیم خاطرات خوبی از خودمان در ذهن دیگران به یادگار بگذاریم. من این جریمه را که از روی بی معرفتی پلیس اتوبان صادر شده بود پرداخت کردم، اما …

Published in: on مه 11, 2009 at 8:32 ق.ظ.  Comments (5)  

The URI to TrackBack this entry is: https://safarezendegi.wordpress.com/2009/05/11/%d8%ae%d8%a7%d8%b7%d8%b1%d9%87-%d8%a8%d8%af-%d9%85%d9%86-%d8%a7%d8%b2-%d9%be%d9%84%db%8c%d8%b3-%d8%a8%db%8c-%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%d8%aa-%d8%a7%d8%aa%d9%88%d8%a8%d8%a7%d9%86/trackback/

RSS feed for comments on this post.

5 دیدگاهبیان دیدگاه

  1. تنها ایراد من به آن افسر پلیس روش برخورد او است با شما که بجای توضیح و استناد به ماده‌ی قانونی، شما را تهدید به استفاده از قدرت قانونی خودش کرده‌است.
    اداره‌ی امور شخصی نیاز به بررسی مدام دارد نه علم به غیب. کدامیک ما پیش از اینکه پشت فرمان قرار بگیریم، چراغ‌ها، ترمز، آینه‌ها و…اتومبیلمان را دقیقن معاینه می‌کنیم؟
    این کاری است که قانونن باید انجام دهیم.
    کاری‌ که به هنگام آموزش راننده‌گی، معلممان مرتب بما سفارشش را می‌کرد و بهنگام امتحان گواهی‌نامه نیز اگر این‌کار را انجام نمی‌دادیم، افسر مربوطه ما را رد می‌کرد.
    البته در این مورد که می‌شد افسر به دادن تذکر قناعت کند مخالفتی ندارم که بسیاری از افسران نیز حتا در این‌جا چنین کاری در صورتی که تعمد شخص در ارتکاب خطا برای آنان محرض نباشد، انجام می‌دهند.

  2. همیشه نتیجه کار قانون گذار و مجری آن منجر به اجرای عدالت نیست، مجری قانون را هم هنری باید که آموختنی است و اگر جه معلمان بسیار دارد اما محل تشکیل کلاس همیشه وجدان پاک است ! توجه دوستان را به دوباره خوانی یا دوباره بینی (بینوایان) ویکتور هوگو جلب می کنم : (ژاور) که در اجرای کورکورانه قانون می کوشید در مقابل وجدان بیدار (ژان وال ژان) چاره ای جز خودکشی نیافت. ‍‍

  3. سلام

    کاری که پلیس انجام داده صدالبته بر مبنای قانون و صحیح بوده اما توجه به چند نکته اهمیت دارد:
    اولاً برای امثال من که آنطرف مرز را هم دیده اند (من کانادا زندگی می کنم) موجب تاسف است که پلیس ایران خود را به جای حدمتگزار، پادشاه تصور می کند! نشستن پلیس و مطالبه ی مدارک کاری غیراخلاقی و در اروپا و امریکا غیر قانونی و قابل پیگرد است. شاید در ایران هم قانون اقتضا می کند که پلیس به راننده مراجعه کند. متاسفانه پلیس ایران در اتومبیل می نشیند و راننده را صدا می زند. یادم هست یکبار که من در اجرای دستور او تعلل کردم و تنها پرسیدم که چرا شما تشریف نمی آورید اتومبیل مرا به پارکینگ هدایت کردند و پس از یک ساعت و اندی اصرار من که الان بنا به ضرورت و همراه داشتن کلی بار باید بروم مبالغی نقدی و 95هزارتومان هم جریمه برایم مقرر کردند تا آزاد شد.!!
    نکته دیگر تهدید به خواباندن ماشین که بر سر من هم آمد. دادن چنین قدرتی به پلیس به معنای واقعی کلام اجحاف در حق مردم و نادیده گرفتن حق مسلم افراد است. شما در شرایط خاص و با فاصله زیاد از منزل خود مرکبتان را می گیرند به جرم ناداشته و می گویند حالا تا خانه پیاده برو…!!
    و به نظر من مهم تر از همه اینها عدم تناسب در اجرای قانون و تبعیض و تفاوت فراوان در مبانی و مصداقها که خود بحثی جداگانه را می طلبد و بهتر است شما به آن بپردازید.
    موفق باشید

  4. سلام
    » این دستاورد کدامین گناه است؟»

  5. درست میشه. سختیش صد سال اول.


پاسخی بگذارید

