پدرم منشور نوشت،من امضا كردم

گفتم: چيزي به تولد شما نمانده است

گفت: در عوض يك سال هم به سن من اضافه مي شود.

گفتم: متولد شهركرد يعني بام ايران هستيد.

گفت: شايد سيبري ايران باشد. از نظر جغرافيايي هم سرد است. اما از نظر مهرباني و محبت همچنان گرم و دلنشين است.

پرسيدم: از تحصيلات و حرفه خودتان چيزي برايم بگوييد.

پاسخ داد: فوق ليسانس علوم سياسي و ليسانس زبان انگليسي دارم.سابق بر اين دبير بودم. در شهر كرد و تهران تدريس كرده ام. الآن بازنشسته ام. ابتدا قرار بود حقوق بخوانم. در دانشكده هم ثبت نام كردم. اما در همان اوايل يكي از استادان سر كلاس آمد و گفت: به من پيشنهاد داده بودند دادستان كل كشور باشم. ديدم من جاهل بايد ميان دو عالم قضاوت كنم. كار مشكلي بود و من هم نپذيرفتم.

با شنيدن اين حرف از آن معلم دانشگاه، تكليف من هم روشن شد. بنابر اين سراغ معلمي رفتم. آن روز كه من تعهد دبيري دادم، تنها فرد صاحب مدرك ليسانس در كل استان چهارمحال و بختياري به حساب مي آمدم.

احمد محموديه يك انسان نيكوكار و خير مدرسه ساز است. او از ارث پدرش يك مدرسه براي بچه ها ساخت.با او در يك فرصت مناسب گپ زدم كه نتيجه اش در جلد پنجم كتاب جلوه هاي عشق و ايثار چاپ شد. از ميان آن پرسش ها و پاسخ ها تعدادي را اينجا آورده ام.

*يك يادگاري از پدرتان؟

** آن روز كه از خانواده ام به قصد تحصيل جدا شدم تا در اصفهان درس بخوانم، پدرم منشوري نوشت و از من امضا گرفت. در آن منشور نوشته بود:

+ خدا را به ياد داشته باش.

+ دنبال كار خطا نرو.

+ آينه و شانه همراه خودت داشته باش.

+ انصاف داشته باش.

+ پاك باش.

+ كارهايت را براي رضاي خدا انجام بده.

*چقدر به آنچه امضا كرديد وفادار مانديد؟

**شايد 90 درصد

*اگر حرف هاي پدرتان نبود؟

**هيچ معلوم نبود من راه امروز را مي رفتم. نقش پدر و مادرم در تربيت من بيش از جامعه بود.

*به شاگردان و دانش آموزاني كه دوست دارند كار خير و پسنديده انجام بدهند امروز چه حرفي مي زنيد؟

**سالها پيش كه در دبيرستان تدريس مي كردم، يك روز برف بسيار سنگيني آمد. آن روز به شاگردانم گفتم: بهترين كار خير امروز ما اين است كه با هم برويم و راه مردم را باز كنيم تا خيابان يخ نزند. كار آن روز بچه ها يك كار خير بود. كار خير را بايد در موقعيتش سنجيد و انجام داد.

Published in: on آوریل 3, 2009 at 5:46 ب.ظ.  Comments (7)  

The URI to TrackBack this entry is: https://safarezendegi.wordpress.com/2009/04/03/%d9%be%d8%af%d8%b1%d9%85-%d9%85%d9%86%d8%b4%d9%88%d8%b1-%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa%d8%8c%d9%85%d9%86-%d8%a7%d9%85%d8%b6%d8%a7-%d9%83%d8%b1%d8%af%d9%85/trackback/

RSS feed for comments on this post.

7 دیدگاهبیان دیدگاه

  1. سلام بسیار دلنشین بود .
    «هر کس که چیزی در روح بکارد زندگی ابدی را از روح درو خواهد کرد. پس بگذار که از انجام دادن کار درست خسته و فرسوده نشویم . زیرا اگر از پا ننشینیم هنگام درو ، خرمن ها درو خواهیم کرد . باشد که هر گاه فرصت یافتیم برای خیر و صلح همگان کار کنیم «

  2. کاش یاد می گرفتیم خوب نگاه کردن را

  3. دلم گرفته از این افکار ،نجاتم بده

  4. گفتم سلامی کنم و دستی تکون بدم و برم
    گفتم بگم مشتاق دیدارتم
    گفتم خیلی چیزها بگم
    ولی بماند برای نشستی که ما چهارتا با هم باشیم: من و تو و یک استکان چای کنار تو و یک استکان چای کنار من

  5. جناب آقای محمودیه شوهر خاله من هستند. تمام افرادیکه ایشان را میشناسند به شخصی خیر، مهربان، آرام، متشخص، ورزش دوست و با ایمان شهرت دارند و از اینکه خداوند این افتخار را نصیب خانواده ما نمود از او متشکرم. من ایشان را مانند پدر خودم دوست دارم و همیشه برایشان آرزوی طول عمر توام با سلامتی و شادی دارم. ایشان راهنمای بسیار خوب و قابل اطمینانی نیز هستند و کسی که از رهنومدهای ایشان بهره مند نباشد واقعاًشانس بزرگی رو از دست داده. همیشه جاوید بمانید آقای محمودیه عزیز

  6. جناب آقای محمودیه مرد بسیار بزرگوار و محترمی هستند و ما همیشه به وجود نازنین ایشان در جمع فامیل افتخار می کنیم. با آرزوی سلامتی و موفقیت برای ایشان و خوانواده محترمشان …

    گلناز و الناز

  7. بی شک وبی تردید جناب آقای محودیه یکی از مهربان ترین وبخشنده ترین انسانهای روی زمین هستند .ان شاالله خداوند سایه خودشان وخانواده ایشان را بر سر ما مستدام بگرداند.بنده حقیر چند بیت شعر ازشیخ سخن( سعدی) راتقدیم به ایشان می کنم.
    بس بگردید و بگردد روزگار
    دل به دنیا درنبندد هوشیار
    ای که دستت می‌رسد کاری بکن
    پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار
    اینهمه هیچست چون می‌بگذرد
    تخت و بخت و امر و نهی و گیر و دار
    نام نیکو گر بماند ز آدمی
    به کزو ماند سرای زرنگار
    چون خداوندت بزرگی داد و حکم
    خرده از خردان مسکین درگذار
    چون زبردستیت بخشید آسمان
    زیردستان را همیشه نیک دار
    کام درویشان و مسکینان بده
    تا همه کارت برآرد کردگار
    با غریبان لطف بی‌اندازه کن
    تا رود نامت به نیک در دیار
    پادشاهان را ثنا گویند و مدح
    من دعایی می‌کنم درویش‌وار
    یارب الهامش به نیکویی بده
    وز بقای عمر برخوردار دار
    جاودان از دور گیتی کام دل
    در کنارت باد و دشمن بر کنار


پاسخی بگذارید

