هنرمندي كه مردم عاشقانه بر آثارش بوسه مي زنند

پا به حرم هر كدام از بزرگان دين اسلام در ايران، عراق و سوريه كه بگذاريد، ضريح و درهايي را مي بينيد كه با هنر زيبا و ظريف قلمزني، زينت يافته است. عده اي روي سيني، قندان و انواع ظروف قلم مي زنند و برخي اين هنر را با عشقي لطيف در هم مي آميزند و از خود يادگارهايي بر جا مي گذارند كه پيروان يك آيين و مذهب از سر محبت و دوستي بوسه هاي خود را نثار آن مي كنند.

چند سال پيش به بهانه يافتن قلم زن ضريح مطهر امام علي(ع) راهي اصفهان شدم تا گفت و گويي با او داشته باشم.در اين جست و جو با هنرمندي بي نظير آشنا شدم. بزرگ مردي كه عمرش را وقف تلاش در راه دين كرده و به اين خدمت خود نيز افتخار مي كرد. استاد احمد ديناري در آن زمان كه با او به گفت و گو نشستم، بيش از 40 سال سابقه هنر قلمزني داشت. آثارش را مي توان در اماكن مذهبي و زيارتي شهرهايي مثل نجف، كربلا، كاظمين، سامرا، دمشق، قم، مشهد و شيراز پيدا كرد.

آن زمان با اين مرد بزرگ مصاحبه اي انجام دادم كه نتيجه اش در ويژه نامه امام علي(ع) از سوي دفتر انتشارات كمك آموزشي منتشر شد.ميان من و او حرف هاي بسياري رد وبدل شد. خيلي راحت به سوالات جواب نمي داد. موافق ضبط كردن هم نبود. اگر متوجه مي شد حرف هايش را يادداشت مي كنم، سكوت اختيار مي كرد. دوست نداشت همه حرف هايش نشر پيدا كند. من هم مجبور بودم اطاعت كنم و تنها آن حرف هايي را به دست چاپ بسپرم كه او هم رضايت داشت.

پرسيدم: وقتي براي امامان و بزرگان دين قلم مي زنيد؟

پاسخ داد: غير از صاحب اصلي هيچكس را در نظر نمي گيرم. هرگز به خودم اجازه نمي دهم جزئي ترين چيز را در كار ناديده بگيرم. زيرا كار براي بزرگان دين بايد بهترين باشد.

گفتم: چگونه در اين راه قدم گذاشتي؟

گفت: چهارده ساله كه بودم، شخصي از اداره اوقاف آن زمان به مدرسه ما آمد تا از ميان دانش آموزان تعدادي را براي فراگيري سه شغل قلمزني، قالي بافي و چيت سازي انتخاب كند. از كلاس ما چهار نفر براي قلمزني انتخاب شدند كه من يكي از آنان بودم. نزد استاداني همچون نصرالله مهذب و حاج محمد تقي ذوفن اين هنر را آموختم. ابتدا ريزه كاري مي كردم و سپس سراغ برجسته كاري رفتم. خدا سعادتي به من داد كه بيش از چهل سال براي بزرگان دين كار كردم.اولين كارم قلمزني روي درهاي ورودي حرم امام علي (ع) در نجف است. در هاي حرم امام حسين (ع) و حرم امامان ما در شهر كاظمين، ضريح امام حسن عسگري (ع) در سامرا، ضريح حضرت ابوالفضل (ع) در كربلا، ضريح حضرت زينب (س) و درهاي حرم حضرت رقيه (س) در سوريه از جمله كارهايي است كه من در ساخت آنها سهيم بوده ام.

سوال كردم: در هر كاري لذتي نهفته است. چكش زدن بر روي فلز چه لذتي برايتان دارد؟

جواب داد: تا وقتي اين فلزات و قطعات در اماكن مذهبي نصب نشده است، ارزشي ندارد. همين كه نصب شد احترام پيدا مي كند. هنگامي كه زائران وارد حرم بزرگان دين و امامان ما مي شوند، كساني را كه براي آن مكان ها تلاش كرده اند را دعا مي كنند. همان دعاي زائران ما را بس است.

الآن چند سال است كه از استاد احمد ديناري هيچ خبري ندارم. اگر هست خدا سلامتش بدارد و اگر به ديار باقي شتافته، پروردگار مهربان با بزرگان دين محشورش فرمايد.

Published in: on فوریه 23, 2009 at 8:19 ق.ظ.  Comments (4)  

The URI to TrackBack this entry is: https://safarezendegi.wordpress.com/2009/02/23/%d9%87%d9%86%d8%b1%d9%85%d9%86%d8%af%d9%8a-%d9%83%d9%87-%d9%85%d8%b1%d8%af%d9%85-%d8%b9%d8%a7%d8%b4%d9%82%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%a8%d8%b1-%d8%a2%d8%ab%d8%a7%d8%b1%d8%b4-%d8%a8%d9%88%d8%b3%d9%87-%d9%85/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 دیدگاهبیان دیدگاه

  1. سلام. صبح بخیر .
    من معتقدم واقعا بعضی آدم ها پاک بدنیا می آیند.پاک زندگی می کنند وپاک وبزرگوار از دنیا می روند. اینان همان کسانی هستند که خداوند «سرنوشت طلایی»برایشان بر کاغذزرین زندگی نوشته است.

    ضمنا خیلی خوشحالم که مطلبم انرژی بخش بوده است.
    درپناه یزدان پاک

  2. سلام مثل همیشه زیباولذت بخش

  3. سلام. سبز باشید و شاداب.
    » مال خودمان را به خودمان قرض می دهند» آپ.

  4. سلام بر دوست خوبم
    جناب آقای محمد حسین خان دیزجی دامت برکاته
    عزیز قالب قشنگی برای وبلاگت گذاشتی.
    فرموده بودی چرا توی وبلاگم روی عکس زوم کردم ،عرض کنم که صورت زیبای بچه هااز هر مطلبی بهتر است. در کنار آن اگر نیاز باشد مطلبی که بیشتر خبر است تایپ می شود.
    از اینکه به کلبه ما سر زدی ممنونم.


پاسخی بگذارید

