وقتي دكتر كمال الدين آرمين شاگرد اول مدرسه ثروت تهران شد

movafagh1كساني كه در رشته آسيب شناسي تحصيل كرده اند، نام استاد كمال الدين آرمين برايشان آشناست. يكي از روزهاي سال 1370 دوستم نصرالله داداربا اين بزرگ مرد عرصه پزشكي كشور گفت و گويي انجام داد تا در نشريه كيهان علمي منتشرشود. يادم هست به اتفاق هم به دانشكده پزشكي دانشگاه تهران رفته بوديم تا با دكتر آرمين مصاحبه كنيم. دكتر از زندگي اش تعريف كرد. آسيب شناسي يا همان پاتوبيولو‍ژي را برايمان شرح داد. ما را به ديدار موزه آسيب شناسي خود برد و خلاصه از خاطرات مختلف دوران زندگي اش برايمان حرف زد.

دادار از استاد خواست تا به يكي از خاطرات تاثير گذار زندگي خود اشاره كند. استاد نيز چنين گفت: من بخشي از دوران تحصيلم را در دبيرستان ثروت تهران گذراندم. بيشتر دانش آموزان اين مدرسه از فرزندان اعيان بودند، اما وضع مالي من خوب نبود. يك روز به زمين ورزش آمدم تا با بچه ها بازي كنم، اما آنها مرا به بازي نگرفتند. خيلي ناراحت و دلگير شدم. همان زمان در دلم گفتم: بگذاريد نتيجه امتحانات اعلام شود آن وقت به شما خواهم گفت كه من كيستم! يادم هست آن روزها رتبه اول كلاس را خيلي تشويق مي كردند و به او احترام ويژه اي مي گذاشتند. نتايج ثلث دوم كه اعلام شد من شاگرد اول شدم. بالاخره كار به جايي رسيد كه بازي در زمين ورزش بدون من شروع نمي شد و من مورد احترام حقيقي بچه ها قرار گرفتم.

دكتر آرمين در زندگي فراز و فرود هاي بسياري را براي رسيدن به موفقيت پشت سر گذاشته بود. او موزه اي را در دانشكده پزشكي دانشگاه تهران پايه گذاري كرد كه سالهاست دانشجويان رشته آسيب شناسي از آن بهره ها مي برند. بسياري از بزرگان علم و ادب و فرهنگ ايران زمين، دوران كودكي ، نوجواني و جواني بسيار سختي را پشت سر گذاشته اند تا توانستند با سعي وافر خود به جايگاه هاي رفيع و درخشان دست يابند. استادكمال الدين آرمين متولد 1294 در تهران بود. او پدرش را در دو سالگي و مادرش را 10 سال بعد از آن از دست داد و زندگي را تحت كفالت خواهرش ادامه داد. او مي گفت وضعيت زندگي ما چنان بود كه حتي قدرت پرداخت شهريه دبيرستان را هم نداشتم. من با تلاش پدر دكتر صديق اعلم توانستم سال اول دبيرستان را در مدرسه تدين ثبت نام كنم.

من خرسندم كه روزگار اين فرصت را در اختيارم گذاشت تا بتوانم با جمعي از اين چهره هاي نامدار كشورمان روزها و ساعاتي را به گفت و گو بنشينم و از محضرشان نكته هايي را فرا بگيرم. آن روزها يعني حوالي سال 1370 دكتر كمال الدين آرمين به عنوان مجرب ترين آسيب شناس ايران معروف بود.روحش شاد

Published in: on فوریه 6, 2009 at 9:31 ق.ظ.  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://safarezendegi.wordpress.com/2009/02/06/%d9%88%d9%82%d8%aa%d9%8a-%d8%af%d9%83%d8%aa%d8%b1-%d9%83%d9%85%d8%a7%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%af%d9%8a%d9%86-%d8%a2%d8%b1%d9%85%d9%8a%d9%86-%d8%b4%d8%a7%da%af%d8%b1%d8%af-%d8%a7%d9%88%d9%84-%d9%85%d8%af/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 دیدگاهبیان دیدگاه

  1. سلام
    خوشحالم که هدفمندید در اینجا
    پویا باشید و برقرار

  2. منهم خوشحالم که از مطالب شما که حاوی نکاتی ارزشمند از زندگی مشاهیری است که میتواند نقطه نورانی برای رهروان آنان باشد.نکته ای که جالب است فرصتی بوده که ایشان در زمان کودکی از آن بهره کافی برده و با همت والای خویش منشا اثر شده اند،اینروزها که سی امین سالگرد پیروزی انقلاب را جشن میگیریم،آیا کودکان مستعد توانایی ورود به اماکن آموزشی مناشب را دارند یا به سادگی fade میشوند.
    بیشتر خوشحال میشویم با دقت نظری که دارید این موارد را کشف نمایید و سالها بعد در مورد عملکرد سیستم آموزشی این دوران قضاوت عادلانه انجام دهیم.


پاسخی بگذارید

