قصابي،معادلات درجه دوم و فيزيكدان نامدار كشور ما

blackhole32سال 1370 فرصتي دست داد تا با دكتر رضا منصوري رييس وقت انجمن فيزيك ايران و استاد دانشگاه صنعتي شريف گفت و گويي براي نشريه كيهان علمي براي نوجوانان بگيرم. دكتر منصوري در حوزه دانش فيزيك نظري، نجوم و كيهان شناسي فرد بسيار شناخته شده و شاخصي بود كه هنوز هم چنين است. برايم جالب بود تا بدانم چه انگيزه اي باعث شده كه ايشان علاقمند به اين رشته باشد. دكتر در جواب به اين سوالم گفت: در جواني به نجوم علاقه زيادي داشتم. در دوران دبيرستان هر كتابي كه در باره نجوم پيدا مي كردم، مي خريدم. البته اين قبيل كتاب ها در آن زمان بسيار كم بود. در آن موقع اين رشته در ايران نبود و من هم براي تحصيل به دانشگاه وين رفتم. بعد از مدتي متوجه شدم كه اين رشته در آنجا ضعيف است و به همين دليل به رشته فيزيك رفتم. البته فيزيك نظري كيهان شناسي، بي ارتباط هم با نجوم نبود. شايد يكي از علت هاي علاقمندي من به نجوم اين بود كه شب ها روي پشت بام مي خوابيدم و ستاره هاي آسمان و صورت هاي فلكي را تماشا مي كردم. از طرف ديگر در دوران دبيرستان هم به رياضيات علاقه فراواني داشتم. ما تا كلاس دوم دبيرستان جبر نخوانده بوديم. يادم هست يك روز مقداري گوشت از قصابي خريده بودم كه قصاب آن را در كاغذي پيچيده بود. وقتي گوشت را به خانه آوردم، كاغذ دور گوشت را براي خودم برداشتم. روي اين كاغذ چند مساله جبر مانند معادلات درجه دوم نوشته شده بود. من آنها را مطالعه كردم. با استفاده از همين كاغذ بود كه معادلات درجه دوم را ياد گرفتم.

دوباره پرسيدم كه چه حرفي براي نوجوانان كشور داريد؟

دكتر منصوري گفت: خودشان را جدي بگيرندو به هر چيزي كه علاقمند هستند آن را با جديت دنبال كنند. خيال نكنند فقط از طريق تحصيلات دانشگاهي، انسان خوشبخت و پولدار مي شود. نگاه نكنند كه اطرافيانشان كارها را جدي نمي گيرند و آنها هم بايد همان رفتار را تقليد كنند. من مطمئن هستم اگر كسي با اين تفكر يعني دنبال كردن علاقه با جديت پيش برود، در زندگي موفق خواهد شد.

Published in: on فوریه 2, 2009 at 3:20 ب.ظ.  Comments (3)  

The URI to TrackBack this entry is: https://safarezendegi.wordpress.com/2009/02/02/%d9%82%d8%b5%d8%a7%d8%a8%d9%8a%d8%8c%d9%85%d8%b9%d8%a7%d8%af%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%af%d8%b1%d8%ac%d9%87-%d8%af%d9%88%d9%85-%d9%88-%d9%81%d9%8a%d8%b2%d9%8a%d9%83%d8%af%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85/trackback/

RSS feed for comments on this post.

3 دیدگاهبیان دیدگاه

  1. Mosahebe kheily jalebi bod makhsosan ghesmate akharesh

  2. سلام

    «آینده ای که امروز پیش بینی می شود از راه خواهد رسید اگر بدانیم که می خواهیم چگونه
    باشیم می توانیم بر آن تأثیربگذاریم.»
    علاقه و جدیت دو کلید ی است که مطمئنا می شود با آن قفل های بزرگ را گشود .

  3. سلام ، اميدواريم به مرحله اي برسيم كه بتوانيم در هر منصبي كه هستيم چنين باشيم .امر آموزش هم كه فقط عشق مي خواهد و ديگر هيچ. چون در مقوله ي عشق است كه همه چيز مي تواند ظهور پيدا كند.
    موفّق و مستدام باشيد


پاسخی بگذارید

