دکترا دارد اما ادب و نزاکت را در مدرسه جا گذاشته بود

او را آقای دکتر صدا می کردند و می گفتند در دانشگاه هم تدریس دارد.تنها دو یا سه مرتبه ایشان را در یک مدرسه غیرانتفاعی دیدم و بس. آخرین بار همراه با همسرم در حوالی میدان شهدا بودیم که این حضرت آقا را با آن ظاهر اسلامی دیدم. من سلام کردم و ایشان هم پاسخ داد. همسرم هم سلام کرد اما طرف هیچ جوابی نداد. انگار من تک و تنها آنجا ایستاده بودم و کسی همراهم نبود. سرش را پایین انداخته بود و فقط با من حرف می زد. احوال پرسی چند دقیقه ای ما که تمام شد سرش را پایین انداخت و رفت. او که رفت همسرم پرسید؟ این آدم کی بود که سلام کردن بلد نبود؟ این همه ظواهر اسلامی برای خودش درست کرده اما ذره ای ادب نداره که وقتی دو نفر را با هم میبینه به هر دو سلام بده. لازم نبود با من صحبت کنه اما حداقل می تونست سرش را بالا بگیره. این چه عادت بدی هست که برخی از این آدم های به ظاهر مسلمون دارن .

پرسیدم: چه عادت بدی این قبیل افراد دارند که بد و ناپسند است؟

گفت: وقتی با یک خانم برخورد می کنند سرشان را پایین می اندازند و انگار که او در آن مکان حضور ندارد. باید یکی به اینها یاد بده که وقتی با طرف مقابل صحبت می کنند باید آداب معاشرت را رعایت نمایند. لازم نیست تو چشم طرف زول بزنند، اما …

گفتم : اگر بگویم این طرف دکترا داره و مدعی تدریس در دانشگاه است آن وقت …

جواب داد: کاش بعضی آدم ها قبل از رفتن به سراغ تحصیلات عالیه اندکی سراغ ادب و نزاکت را می گرفتند و معاشرت با مردم را می آموختند که برایشان واجب تر است.

راستی! این ادا درآوردن ها و قیافه اسلامی گرفتن ها چقدر برای تبلیغ دین مفید و موثر بوده که هنوز هم بعضی ها همچنان به آن پایبند مانده اند و فکر می کنند رفتاری اسلامی و اخلاقی را در پیش گرفته اند؟

Published in: on ژانویه 21, 2009 at 8:43 ق.ظ.  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://safarezendegi.wordpress.com/2009/01/21/%d8%af%da%a9%d8%aa%d8%b1%d8%a7-%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%af-%d8%a7%d9%85%d8%a7-%d8%a7%d8%af%d8%a8-%d9%88-%d9%86%d8%b2%d8%a7%da%a9%d8%aa-%d8%b1%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d8%af%d8%b1%d8%b3%d9%87-%d8%ac/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One Commentبیان دیدگاه

  1. سلام برشما عزیز مهربان که به قدم رنجه کردید وبه وبلاگ من سرزدید. بی نهایت ممنون از پیامتان.
    درمورد این مطلب تنها می توانم بگویم به قول یکی از بزرگان دین:» درزندگی همه چیز محتاج عقل است وعقل محتاج ادب» حال کسی که درزندگی چه شخصی وچه اجتماعی با ادب ونزاکت ناآشنا باشد بسیار درناک است که البته نه برای خود او بلاکه برای آنان که با او درارتباطند. بسی تاسف آنگاه که آن بی نزاکت دارای تحصیلات عالیه هم باشد.
    من به شخصه همیشه معتقد بوده ام آدم هایی که درس می خوانند یا به عبارتی ادامه ی تحصیل می دهند سه دسته اند:
    1- آنها که عاشق «آموختن» و»آموختن» هستند.خود بیاموزند وبه دیگران نیز آموزش دهند.

    2- آن هایی که بدنبال پر کردم خلاءهای روانی وشخصیتی خود هستند تا مثلا «دکتر» یا» مهندس» یا…. خطابشان کنند.که متاسفانه این گروه هرگز نیاسوده اند. وعلمشان وعنوانشان جز آزار برای دیگران هیچ ندارد.

    3- آن هایی هستند که برای تفنن تحصیل می کنند. و از این معلومات دردوره های دوستان و نوشتن ، گاها لذت می برند.

    حال به نظر می رسد این آقای دکتر مذکور باید از نوع دوم باشد. شما چه می گویید؟

    اما درباره ی پیامتان/هنوز هست دل های پاکی که بشود قلبی رادرآن به امانت گذاشت. باور کنید.
    با اجازه شما رالینک می کنم.


پاسخی بگذارید

