قهوه،دیابت و تناقض اطلاعات علمی در سایت های اینترنتی

 coffee11                                            اگر روی میز پذیرایی به طور همزمان قهوه، نسکافه،کاپوچینو و چای وجود داشته باشد، من ترجیح می دهم از سه نوشیدنی اول استفاده کنم و علاقه چندانی به چای ندارم. همین چند روز پیش بود که تصمیم گرفتم با یک گردش کوچولو در اینترنت اطلاعاتی در مورد خواص قهوه برای خودم به دست بیاورم. کنجکاو شدم خیلی اتفاقی از ارتباط این نوشیدنی با دیابت بیشتر بدانم. وقتی کمی جست و جو کردم، به نکات جالبی برخوردم که حاوی اندکی تناقض بود. در برخی سایت ها که مدعی ارائه مطالب علمی هستند از مضرات این نوشیدنی یاد شده بود و در برخی دیگر از فواید آن در ارتباط با دیابت نوشته بودند.از خودم پرسیدم اگر کسی حوصله گردش و جست و جوی بیشتر نداشت و به اطلاعات اولین سایت اعتماد می کرد و بر اساس همان مطلب برای خودش نتیجه گیری می کرد، کارش به کجا می رسید؟ یعنی دو فرد مبتلا به دیابت به طور همزمان جست و جو می کردند و یکی آن را مضر می دانست و سراغش نمی رفت و دیگری آن را مفید می پنداشت و روزی یکی دو فنجان نوش جان می کرد.آخر و عاقبت این دو نفر به کجا می رسید؟

     این ماجرا خاطره ای را در ذهنم زنده کرد. سالها پیش که در موسسه کیهان فعالیت داشتم، یک روز از همکاری در آنجا شنیدم که می گفت: اوایل انقلاب یا کمی عقب تر از آن، یک شرکت تولید ملامین به کیهان آگهی می داد. حجم آگهی ها زیاد شد ولی آن شرکت بدهی خود را پرداخت نمی کرد.هر قدر ماموران وصول مطالبات به مسئولان مربوط مراجعه می کردند دست خالی برمی گشتند. ناگهان راه حل این معما به ذهن کسی می رسد. او پیشنهاد می دهد مطلبی در روزنامه بنویسند که مضمون آن چنین باشد: ملامین سرطانزا بوده و استفاده از آن بسیار خطرناک است.

      ظاهرا» این مطلب نوشته می شود و نتیجه لازم هم به دست می آید. من نمی دانم اصل این ماجرا چقدر صحت دارد. اما احساس می کنم باید چیزی شبیه این موضوع اتفاق افتاده باشد.

     حالا احساس می کنم حکایت فواید و مضرات قهوه و نوشیدنی های هم خانواده اش هم چنین است و جز این نیست. امروز می گویند خوب است و فردا …..

     راستی چه باید کرد؟ به کدامین نظر باید معتقد بود و عمل کرد؟ بالاخره قهوه بنوشیم یا نه؟ من فکر می کنم اگر حد تعادل را در هر چیزی رعایت کنیم ضرر نمی کنیم. شما چه فکری دارید؟ اگر دوست دارید شما هم یک جست و جو در اینترنت داشته باشید. شاید به همان نتیجه ای برسید که من …..

 

Published in: on ژانویه 11, 2009 at 7:13 ق.ظ.  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://safarezendegi.wordpress.com/2009/01/11/%d9%82%d9%87%d9%88%d9%87%d8%8c%d8%af%db%8c%d8%a7%d8%a8%d8%aa-%d9%88-%d8%aa%d9%86%d8%a7%d9%82%d8%b6-%d8%a7%d8%b7%d9%84%d8%a7%d8%b9%d8%a7%d8%aa-%d8%b9%d9%84%d9%85%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%db%8c/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 دیدگاهبیان دیدگاه

  1. سلام منزل نو مبارک خونه تکونی کردی جریان چیه ؟

  2. Coffee and Diabetes – a risk reduction of between 30% and 50%


پاسخی بگذارید

