من کوهنوردی را به خاطر جوانمردی های محمدعلی آذرپیرا دوست دارم

koohnavardi11اولین بار بود که با یک گروه از کوهنوردان همراه بودم. ماجرا مربوط به 20 یا 21 سال پیش است. آن روزها من در موسسه کیهان کار می کردم. یک بار اطلاعیه گروه کوهنوردی کیهان را روی تابلو اعلانات موسسه دیدم و به خودم جرات دادم تا در یک برنامه همراه آنان باشم.در آن برنامه صعود به توچال از مسیر دره اوسون مد نظر بود. من هم مثل بقیه افراد صبح زود در محل قرار حاضر شدم و با گروه به سمت توچال رفتیم. این اولین تجربه من برای کوهنوردی با یک گروه بود.سرپرستی تیم را محمد علی آذرپیرا بر عهده داشت. مردی آرام، متین، باوقار، مهربان و خوش قد و قامت که از آن برنامه به بعد در فهرست دوستانم جای گرفت. او مردی مسلط به کارش بود و رهبری گروه را دراوج آرامش بر عهده می گرفت.این اولین مرتبه بود که من با این گروه همراه می شدم. به همین دلیل آذرپیرا در تمام طول برنامه مراقب من بود و هوای مرا داشت. بعد از یکی دوساعت راه پیمایی و بالا رفتن از کوه، جایی برای صرف صبحانه توقف کردیم. هرکسی هر چه در کوله داشت بیرون آورد و صرف صبحانه در یک محیط صمیمانه آغاز شد. همه با هم بودیم و هیچ کسی احساس تنهایی و بیگانگی نمی کرد. بالاخره صبحانه که تمام شد ، تیم مسیر قله را در پیش گرفت. آنهایی که از این مسیر به توچال صعود کردند، با سراشیبی تند و تیز این مسیر آشنا هستند. من هم مثل بقیه در دل گروه قرار گرفتم و به اتفاق راه قله را در پیش گرفتیم. آرام آرام خستگی و فشار بر من غلبه کرد، طوری که حرکت من کندتر شد. آذرپیرا به محض مشاهده وضعیت من به طرفم آمد و حالم را جویا شد. با این که کوله خودش بسیار بزرگ بود، اما با این وجود کوله مرا هم روی کوله خودش بست تا من راحت تر حرکت کنم. آرام آرام این مسیر را بالا رفتم تا اینکه به روی یال توچال رسیدیم. شاید کمتر از 10 دقیقه تا پناهگاه فاصله داشتیم که حالم دگرگون شد. آذرپیرا به محض دیدن وضعیت من یکی از افراد را صدا کرد و گفت: همراه با حسین به پایین برگرد. هر کجا راحت بود، بنشینید و استراحت کنید تا ما هم برگردیم پایین. بعد هم یک شربت آبلیمو درست کرد و به من داد تا حالم کمی بهتر شود.

اعتبار این مرد در نزد دوستان و اعضای تیم برایم خیلی جالب توجه بود. من انتظار داشتم آن همکار کوهنورد از پذیرفتن این خواسته آذرپیرای عزیز امتناع کند. زیرا هرکسی دوست دارد مثل بقیه روی قله حاضر باشد. اما آن کوهنورد گرامی بدون هیچ چون و چرایی پذیرفت که من را تا پایین همراهی کند. این رفتار و برخورد باعث شد تا من به کوه و کوهنوردی علاقه پیدا کنم. من کوهنوردی را به خاطر محمدعلی آذرپیرا و جمعی دیگر از دوستان دوست دارم و هنوزهم با علاقه آن را دنبال می کنم. بعد از این برنامه بود که با این گروه همراه شدم و قله های متعددی را در ایران زیر پا گذاشتم.

آذرپیرا یک جوانمرد به تمام معناست. بعد از آن برنامه دهها برنامه دیگر را هم رهبری کرد و من افتخار داشتم همپای کوچکش باشم. در طول 7 یا 8 سال کوهنوردی همراه با او هرگز ندیدم عصبانی باشد. همواره و در سخت ترین شرایط لبخند بر لب دارد و به مخاطبانش امیدواری می دهد. آن روزها محمد علی آذرپیرا به عنوان مترجم و ویراستار مجله زن روز در موسسه کیهان کار می کرد. او هنوز هم به کوه می رود و جمعی از دوستان با او همراه هستند. دوست دارم یک بار دیگر با او همراه باشم. این مهم نیست که بتوانم به قله برسم، برای من همپا بودن و در کنار آذرپیرای نازنین قدم برداشتن ارزشمند است و بس.

من از محمدعلی آذرپیرا، حیدرفرحناکی، حاجی برخ و بسیاری از دوستان کوهنورد عضو تیم کوهنوردی کیهان خاطرات خوب و خوشی دارم. من کوهنوردی را به خاطر آنان دوست دارم. من از آنان درسهای بسیاری آموختم. سالها هم بگذرد، جوانمردی، معرفت، بزرگواری و انسان دوستی آذرپیرا و دیگر دوستانم جاودانه می ماند و هرگز فراموش نخواهد شد.

آذرپیرای عزیز! لحظه لحظه همراه بودن با تو در مسیر رسیدن به قلل زیبای این سرزمین همواره در ذهنم درخشان و جاودانه است. خلنو، کلون بستک،توچال، ناز و کهار، سبلان و دیگر قلل این سرزمین را با تو بودم و از تو بسیار آموختم.

Published in: on نوامبر 5, 2008 at 6:04 ق.ظ.  نوشتن دیدگاه

The URI to TrackBack this entry is: https://safarezendegi.wordpress.com/2008/11/05/%d9%85%d9%86-%da%a9%d9%88%d9%87%d9%86%d9%88%d8%b1%d8%af%db%8c-%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%d8%ae%d8%a7%d8%b7%d8%b1-%d8%ac%d9%88%d8%a7%d9%86%d9%85%d8%b1%d8%af%db%8c-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%ad%d9%85/trackback/

RSS feed for comments on this post.