گارانتی واژه ای که در ایران تعریفی دیگر دارد

گارانتی واژه ای است که در ایران باید از نو تعریف شود. این واژه در همه جای دنیا تقریبا» یک معنا و مفهوم را به ذهن می آورد.وقتی کالایی خریداری می کنید که روی آن برچسب گارانتی دارد و یا مهر و امضایی در این رابطه تقدیم مشتری می شود، مفهومش آن است که اگر ایراد یا اشکالی در کالای خریداری شده تا فلان زمان معین وجود داشت، شما می توانید برای تعویض یا تعمیر کالا، بدون پرداخت هزینه اضافی اقدام نمایید.اما این حرف ها در ایران هیچ معنا و مفهومی ندارد.من تا امروز کسی را ندیدم که بگوید من از گارانتی وسیله ام راضی هستم. شرکت های ایرانی فروشنده خودرو،فروشندگان لوازم خانگی،موبایل فروشان و بسیاری دیگر در زمینه گارانتی چیزی جز وعده و وعید تحویل مردم نمی دهند. شاید کسانی که اتومبیل مدل بالا و بسیار گران قیمت تهیه می کند از وضعیت گارانتی وسیله خود رضایت داشته باشد- که آنها بسیار خاص  و ویژه هستند- اما عموم جامعه تا امروز از گارانتی بهره لازم را نبرده اند.

همین دو سال پیش وقتی برای تحویل گرفتن خودرو پراید به یکی از نمایندگی های شرکت سایپا رفتم، اتومبیل را بدون پلاک تحویلم دادند. در واقع پلاک ماشین را جداگانه دستم دادند و گفتند:این پلاک  و این هم ماشین. خودتان پلاک را نصب کنید. گفتم: شما باید ماشین را با پلاک تحویل بدهید. طرف بلافاصله اتاقکی را نشانم داد و گفت: دو هزار تومان به آن اقا بدهید تا برایتان پلاک را نصب کند. راستی شیرینی بچه ها فراموش نشود.نوبت گارانتی اول و دوم ماشین هم که رسید باز هم پای گرفتن پول به میان آمد.

همین چند روز قبل هم یکی از دوستان که از ایران خودرو ماشین گرفته بود برای ماجرای گارانتی خودرواش به تعمیرگاه مجاز رفت و بعد از پرداخت 12هزار تومان به خانه آمد.وقتی سوال کردم چه کاری روی ماشین شما انجام دادمد،جواب داد:فقط فیلترها را احتمالا» عوض کردند. فرمان ماشین همان صدای قبلی را دارد. فکر می کنم هیچ کار خاصی انجام نداده اند اما این مبلغ را از من مطالبه کردند.

در مورد موبایل و وسایل دیگر نیز،هم خودم تجربه گارانتی را داشته ام و هم به دفعات از دیگران شنیده ام. گارانتی در ایران واژه ای بی معناست. مشتری مداری در این کشور حقه وکلکی بیش نیست. موارد خاص و استثنا را باید کنار گذاشت. اگر کسی را پیدا کردید که بدون پارتی بازی و به شکل عادی توانسته بود از مزایای گارانتی وسیله ای که خریده به درستی استفاده کند حتما» اعلام عمومی کنید تا نگاه مردم اندکی تغییر یابد.

Published in: on ژوئن 1, 2008 at 2:30 ب.ظ.  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://safarezendegi.wordpress.com/2008/06/01/%da%af%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%86%d8%aa%db%8c-%d9%88%d8%a7%da%98%d9%87-%d8%a7%db%8c-%da%a9%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%aa%d8%b9%d8%b1%db%8c%d9%81%db%8c-%d8%af%db%8c%da%af%d8%b1/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One Commentبیان دیدگاه

  1. با سلام
    من هم موافقم. گارانتی برداشته شود و پولی هم که بابت گارانتی به ناحق می گیرند دیگر به فروشنده پرداخت نشود. حداقل این طوری خسارت کمتری به خریداران و مشتریان وارد می شود.


پاسخی بگذارید

