وقتی کلاس درس از تفریح در پارک لذت بخش تر می شود

در کانون زبان ایران کم نیستند زبان آموزانی که بعد از پشت سر گذاشتن ترم های مختلف، سرانجام به عنوان مدرس قدم به این موسسه گذاشته اند. چندی پیش با یکی از همین افرلد آشنا شدم و با هم گفت و گویی داشتیم. محصول این گپ و گفت دوستانه در نشریه داخلی همان موسسه چاپ شد. پیش از آن که خودش را ببینم برایم تعریف کردند که این جوان با استعداد نفر اول آزمون دکترای تخصصی آموزش زبان انگلیسی کل کشور، نفر دوم آزمون کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی و دانشجوی ممتاز کشور است.از راه که رسید بسیار رام و موقر بود. آن قدر که اصلا» نمی توانستم حدس بزنم آین آدم چند سال پیش یکی از شلوغ ترین زبان آموزان کانون زبان شهر ارومیه باشد.خودش می گفت: مرتب سر کلاس حرف می زدم ، طوری که مدرس مربوطه ناچار بود جای مرا تغییر دهد.

اگر خودش نمی گفت که در آن دوران تا حدی بازیگوش بوده، هرگز نمی توانستم از وضعیت امروزش، دیروز او را حدس بزنم. او با همه شیطنتش در همان دوران به فرهنگ لغت معروف بود. می گفت: یک بار با کتاب تمرین سفید پای تخته سیاه حاضر شدم و فی البداهه تمام تمرینات را حل کردم و نمره کامل گرفتم. آن روز بقیه همکلاسی هایم از این کار من شگفت زده شدند.

من و مهدی سرخوش نزدیک به دو سه ساعت با هم حرف زدیم. او از خاطراتش و روزگار شاگردی اش در کانون برایم تعریف کرد و من هم پرسش های متعددی را با او در میان گذاشتم.

گفتم: اگر امروز در کلاس خودتان کسی مثل دیروزتان رفتار کند؟

گفت: تا حدی که بی ادبی نکرده باشد و مانع یادگیری دیگران نشود، مسکلی نیست. در این موارد از فنون و تکنیک های خارجی بهره می گیرم. برای مثال جای زبان آموز را تغییر می دهم. البته پتانسیل او را در نظر گرفته و دلیل رفتارش را جست و جو می کنم. من خودم هیچوقت شاگرد بی ادبی نبودم.

پرسیدم: برای آنکه زبان آموز علاقه مند به مطالعه شود چه راهکاری توصیه می کنی؟

جواب داد: علاقه به مطالعه باید در درون شخص اتفاق بیافتد. هر گاه شخص به آن درجه از انگیزه رسید که احساس نیاز کرد، آن وقت خودش اقدام می کند. محرک، جایزه و پاداش تاثیر کوتاه مدت دارد. باید کاری کرد تا بچه ها از قرار گرفتن در گروه دوستان اهل مطالعه لذت ببرند.

سوال کردم: مهم ترین نکته ای که در حوزه آموزش از مدرسان کانون یاد گرفتی؟

پاسخ داد: کلاس نباید ساکن و خشک باشد. باید کاری کرد که شاگرد احساس کند اگر این دو ساعت را به پارک می رفت به اندازه حضورش در کلاس لذت نمی برد.

آری، در روزگاری که کمتر کسی با رغبت تمام معلمی را برای خود برمی گزیند، تدریس را انتخاب کردن چیزی جز عشق نیست. مهدی سرخوش هنوز هم مثل دوران دبیرستانش به پزشکی علاقه دارد اما تدریس و معلمی را با چشم باز انتخاب کرده است.

Published in: on آوریل 19, 2008 at 8:03 ق.ظ.  نوشتن دیدگاه  

The URI to TrackBack this entry is: https://safarezendegi.wordpress.com/2008/04/19/%d9%88%d9%82%d8%aa%db%8c-%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%b3-%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d8%a7%d8%b2-%d8%aa%d9%81%d8%b1%db%8c%d8%ad-%d8%af%d8%b1-%d9%be%d8%a7%d8%b1%da%a9-%d9%84%d8%b0%d8%aa-%d8%a8%d8%ae%d8%b4-%d8%aa/trackback/

RSS feed for comments on this post.

پاسخی بگذارید

